Snel contact opnemen

Uw naam

Uw email

Uw bericht



De Schrijver, een exclusieve doorlopende leerlijn cursus!

Wat is een doorlopende leerlijn?

 

Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel.

Er wordt vastgesteld wat een leerling aan het eind van een leertraject moet kennen en kunnen. Met enkele niveauverschillen is dat tot en met de basisvorming in het voortgezet onderwijs voor iedereen hetzelfde. Deze kennis en kunde verwerft een leerling natuurlijk niet ineens, maar stapsgewijs.

Wij richten ons vooral op ontwikkeling, verdieping en vernieuwing van het curriculum.

Dit doen wij op een onderwijskundige manier waarbij culturele ontwikkeling van de leerling centraal staat, het speerpunt is hierbij vooral verdieping. (dus geen kennismaking)

Kerndoelen zijn het ontwikkelen van:

  • analyserend vermogen
  • receptief vermogen
  • reflectief vermogen
  • creërend vermogen

 

De Schrijver – Beeldend

Maak je eigen, unieke verhaal!

Creatief Schrijven is een leuke manier om je schrijfstijl te ontwikkelen, maar bovenal om je fantasie te gebruiken..Door het duidelijke startpunt dat bepaald wordt door de brainstorm, kan iedere deelnemer in korte tijd een verhaal schrijven.

Ontdek de schrijver in jezelf!

Opbouw Cursus De Schrijver

Les 1

Creatief schrijven

Genres / Wat wordt er gelezen? / Wie schrijft er al?

Benodigdheden verhaal

Twee personages / Plaats, tijd / Doel

Uitleg personage ontwikkelen

Poppetje op bord / Naam geven / Zou hij/zij jouw vriend(in) kunnen zijn? (Info nodig om persoonlijk te maken) / Verzamelen info (leeftijd, hobby’s, lievelingseten, karakter etc)

Les 2

 

Opdracht:

Maak een personage (rijtje bord overnemen en invullen) / Verzin bij iedere eigenschap een voorbeeld waaruit dit blijkt. (Bijv: hij had van oma pizzageld gekregen omdat hij haar boodschappen had gedaan (= hij zorgt voor anderen) / Doel van de personages (er moet wat gebeuren (spanning) / Personage 1 wil iets. Bekend voetballer worden, een eigen restaurant, een ferrari etc. Bedenk wat jouw personage wil. / Uitleg + keuze plaats en tijd.

Opdracht:

Beschrijf de plaats. Lezer moet de ruimte ‘zien’. / Introduceer personage + doel

Deel 2 van het verhaal:

Personage 2 komt in beeld. Je mag zelf verzinnen:

  • Waar de personages elkaar van kennen
  • Waarom personage 2 niet wil dat 1 zijn doel haalt
  • Hoe hij/zij daarvoor gaat zorgen
  • Of dat lukt

Vast staat dat p2 wil zorgen dat p1 zijn/haar doel niet haalt.

Opbouw:

  • Inleiding is al geschreven
  • Kern is het conflict met personage 2
  • Slot: we komen erachter hoe het afloopt met de personages

Les 3

  • Lees het verhaal van een ander. (duo’s wisselen)
  • Puntjes op de ‘i’ zetten in je eigen verhaal.
  • Voorlezen klassikaal.
  • Alle geschreven verhaal worden gebundeld! (30 pagina’s, A4 formaat, 100 stuks
  • De cursus duurt 3 weken á 2 uur per week oftewel 6 uur in totaal.
  • Geschikt vanaf groep 6.
  • Maximaal 1 klas per cursus.

 

Valt onder ‘Inspiratie & Vormgeving’ de leerling ontwikkelt het creërend vermogen

Competenties

De verdere achterliggende gedachten/doelen bij deze cursus:

Anticiperen, flexibiliteit, creativiteit, durf, presentatie, (schriftelijke) uitdrukkingsvaardigheid, samenwerken, zelfontwikkeling en zelfvertrouwen.

Overige doorlopende leerlijn: